Buscar este blog

viernes, 3 de diciembre de 2010

Referente para meditar ....

Weissenhofsiedlung

by ArchitectureWeek

In the 1920s, 17 European practitioners of the emerging modern architecture were invited to contribute designs to a collection of houses that came to be known as Weissenhofsiedlung. The future luminaries included, among others, Le Corbusier, Ludwig Mies van der Rohe, and Walter Gropius. Originally conceived as an exhibition to allow the early 20th century modernists to build their personal solutions to the "questions of housing facing modern city dwellers," the collection of houses initially met with harsh criticism. Then it was partly destroyed by Allied bombing in 1944. Today, the surviving village, containing 11 of the original 21 houses, is considered one of the world's most important monuments to modern architecture. 

En la década de 1920, 17 profesionales europeos de la arquitectura moderna emergentes fueron invitados a participar en los diseños para una colección de casas que llegó a ser conocido como Weissenhofsiedlung. Las luminarias incluyen, entre otros, Le Corbusier, Ludwig Mies van der Rohe y Walter Gropius.

Originalmente concebida como una exposición para que los modernistas a principios del siglo 20 para construir sus soluciones personales a las "preguntas de la vivienda que enfrentan los habitantes de la ciudad moderna," el conjunto de casas inicialmente se reunió con duras críticas. Luego fue parcialmente destruida por los bombardeos aliados en 1944. Hoy en día, el pueblo sobreviviente, que contiene 11 de las 21 casas originales, es considerado uno de los monumentos más importantes del mundo de la arquitectura moderna.




Houses by Mies van der Rohe, Mart Stam, Peter Behrens, Hans Scharoun, Josef Frank, Le Corbusier with his cousin Pierre Jeanneret, Victor Bourgeois, Adolf G. Schneck, and Jacobus Johannes Pieter Oud have survived. Those of Gropius, Richard Döcker, Ludwig Hilberseimer, Hans Poelzig, Adolf Rading, and Max and Bruno Taut no longer exist. 

To celebrate the site's 75th anniversary, the international computer company IBM and the City of Stuttgart, Germany have worked together to build a computer model of the village as it originally stood in 1927. They have sponsored the creation of a virtual tour through time and space. 

Casas de Mies van der Rohe, Mart Stam, Peter Behrens, Hans Scharoun, Josef Frank, Le Corbusier con su primo Pierre Jeanneret, Bourgeois Víctor, Adolfo G. Schneck, y Jacobus Johannes Pieter Oud han sobrevivido. Las de Gropius, Richard Estibador, Ludwig Hilberseimer, Hans Poelzig, Adolf Rading, y Max y Bruno Taut ya no existen.

Para celebrar el 75 aniversario del sitio, la comunidad internacional informático de la empresa IBM y la ciudad de Stuttgart, Alemania, han trabajado juntos para construir un modelo de computadora de la aldea, ya que originalmente estaba en 1927. Han patrocinado la creación de un recorrido virtual a través del tiempo y el espacio.





The village was modeled with IBM's CATIA 3D engineering design software and then animated to give viewers a "stroll-through" view of the village. The virtual housing development, "Weissenhof Digital," is embedded in an interactive information system covering all aspects of the 1927 German Werkbund exhibition "Die Wohnung" (The Dwelling) of which the Weissenhofsiedlung was a part. 

"Through the Weissenhof Digital project, IBM and the City of Stuttgart are contributing to the preservation of the this unique housing development," said Jörg Peters, director of marketing of IBM Germany, Switzerland, and Austria. The walkthrough makes the historic architectural site accessible to a wider public than the original architects probably ever imagined. 

The virtual tour is available on the Web in both RealVideo and MPEG formats. A close-up tour of "Haus Le Corbusier" is also available. The actual house, currently being renovated, will serve as an architectural documentation center of modernism when it opens to the public in 2004. 

El pueblo se modeló con CATIA 3D de IBM, el software de diseño de ingeniería y de animación para dar a los espectadores un "paseo-a través de" vista de la aldea. El desarrollo de la vivienda virtual, "Weissenhof Digital", está integrado en un sistema interactivo de información sobre todos los aspectos de la exposición 1927 Werkbund alemán "Die Wohnung" (La Vivienda) de que la Weissenhofsiedlung formaba parte.

"A través del proyecto Weissenhof Digital, IBM y la ciudad de Stuttgart están contribuyendo a la conservación de la urbanización de este singular", dijo Jörg Peters, director de marketing de IBM en Alemania, Suiza y Austria. El tutorial hace que el sitio histórico de arquitectura accesible a un público más amplio que los arquitectos originales probablemente nunca imaginó.


El recorrido virtual está disponible en la Web, tanto en formato MPEG y RealVideo. Un primer recorrido por "Haus Le Corbusier" también está disponible. La casa real, actualmente en obras, servirá como un centro de documentación arquitectónica de la modernidad cuando se abre al público en 2004.








Commentary
"...Weissenhof consists of two-story, repetitive rowhouses with entrance gateways on the street and small gardens behind. Although the Stuttgart apartments have entrance courtyards with a utility wing on the front and a full bath upstairs and feature larger kitchens, they are still basically like the typical Kiefhoek unit, with its living room and kitchen below and three small bedrooms above. The continuous surface of the street side at Kiefhoek has given way to the highly concatenated elevation of Wissenhof, with its utility blocks and entrance gates projecting out from the main volume of the building and a more distinct definition of each house."
— Roger Sherwood. Modern Housing Prototypes. p54.

"... Weissenhof consta de casas en hilera repetitivas,
de dos pisos, con pasarelas de entrada en la calle y un pequeño jardín detrás. Todos los apartamentos tienen patios de entrada con un ala de servicios públicos en el frente y arriba un baño completo y cuentan con cocinas grandes, que son  básicamente igual que la típica unidad Kiefhoek, con su sala de estar y cocina abajo y tres pequeños dormitorios arriba. La superficie continua del lado de la calle en Kiefhoek ha dado paso a la elevación altamente concatenada de Wissenhof, con sus bloques de servicios públicos y puertas de entrada que sobresalen del volumen principal del edificio y una definición más clara de cada casa ".
 — Roger Sherwood. Modern Housing Prototypes. p54.


The Creator's Words
"For the modern artist the future line of development must lead inevitably to the machine, although at first the tendency will be to regard this as heresy. Not only because the machine can give more determinate plastic expression than the hand, but also from the social point of view, from the economic standpoint, the machine is the best means of manufacturing products which will be of more benefit to the community than the art products of the present time, which reach only the wealthy individual."
— J.J.P. Oud. from Gunther Stamm. The Architecture of J.J.P. Oud 1906-1963. 

"Para el artista moderno, la futura línea de desarrollo debe conducir inevitablemente a la máquina, aunque en un principio la tendencia será a considerar esto como una herejía. No sólo porque la máquina puede dar una expresión plástica más determinado a la mano, sino también desde el punto de vista de lo social , desde el punto de vista económico, la máquina es la mejor manera de fabricar productos que serán de mayor beneficio para la comunidad que los productos del arte de la época actual, que sólo llegan a la persona rica ".
 — J.J.P. Oud. from Gunther Stamm. The Architecture of J.J.P. Oud 1906-1963.

No hay comentarios:

Publicar un comentario